Årslev Fysioterapi logo

udvidet lænderyg-undersøgelse

Udvidet lænderygundersøgelse (ULRUS)

Udvidet Lænderygundersøgelse, forkortet ULRUS, er et nyt tiltag indenfor behandlingen af lænderyg. ULRUS henvender sig til personer med smerter og symptomer relateret til lænderyggen.

Har du nogle af følgende symptomer i mere end syv dage, kan et ULRUS-programforløb være noget for dig:

• Smerter og ondt fra lænden
  • Udstråling til baglår, læg, fødder o.a.
  • Ischias, smerter og jag
  • Lændehold, hold i lænden

Hvem er berettiget til ULRUS?

Din praktiserende læge skal henvise dig til ULRUS. Der er visse krav du skal opfylde, for at du kan blive henvist. Blandt andet må din rygproblematik ikke være akut, og den skal derfor have været til stede i mindst 7 dage. Derudover skal du forsat være i udredningsfasen, dvs. at du endnu ikke har fået forelagt en behandlingsplan/strategi.

Hvordan foregår ULRUS-behandling?

Behandlingen varetages af praktiserende fysioterapeuter som har taget en specialuddannelse inden for ULRUS.

Som patient skal du svare på et spørgeskema og gennemgå en særlige forundersøgelse. Efter udredning vil fysioterapeuten tilrettelægge en behandlingsstrategi som kan bestå af træning, behandling og information om, hvordan du bedst tackler din problematik i hverdagen.

Fysioterapeuten er i tæt dialog med henvisende læge under forløbet og egen vil læge modtage en afrapportering fra fysioterapeuten, senest 14 dage efter undersøgelsen.

fordelen ved at deltage i et ulrus-forløb

Fordelen for dig som patient er, at du får et praksisnært tilbud og derved undgår lang ventetid i andet regi. Det kan betyde noget positivt i forhold til kortere sygdomsforløb og eventuel sygemelding.

Pris:

Prisen er den samme som almindelig konsultation.

vores ulrus-behandlere

Fysioterapeuterne Jeppe Hvergel og Victor Ladegourdie er certificeret til at behandle dig, der har en henvising til ULRUS.

Ønsker du en tid, så kontakt os på tlf. 65 99 13 20 eller benyt vores online booking.